Saturday, May 28, 2011

mencari identiti


baru jam 11 pagi, kaunter tiket masih belum buka
namun orang ramai dah mula beratur panjang
seperti yang lain, aku ikut beratur
huh. sanggup.
dari bulan lepas aku tunggu untuk filem ini.
KARAK.


beratur di hadapan aku adalah sekumpulan budak perempuan.
dalam lingkungan 17 atau 18 tahun.
kebanyakan mereka berbaju kurung cotton.
tengok gaya macam budak2 sekolah berasrama penuh, atau matrikulasi, atau mungkin freshie di ipta
masing2 berborak rancak bertanyakan course masing2
reunion barangkali.

di belakang aku pula sekumpulan budak2 lelaki
lingkungan umur 13, 14 tahun mungkin.
aku pandang sekilas
lepas tu terus pandang depan cepat2
entah kenapa ada sedikit rasa kurang senang
pakaian mereka serba hitam
berantai bergelang bagai
rambut pun entah ape pesen
bertakik sana bertakik sini

dalam kebosanan aku tak sengaja terdengar setiap bait bicara mereka
'si*l, ba*i,banga*g'
hampir setiap ayat nak ada unsur2 carutan
hebat sangatkah dapat mencarut secara konsisten?

tiba2 ada sekumpulan budak perempuan lalu
sebaya budak2 di belakang ni, tekaku
"peh seksi siot. peh ni kalau....................."
adoi sakit telinga.
tak sanggup nak taip ape yang aku dengar
budak kecik lagi kot
entah da baligh ke belum
huh.
nak aje aku pusing pastu lempang sorang2 sambil membebel tak berhenti

tak lama lepas tu topik perbualan mereka bertukar
pasal style pakaian kot
emo lah ape lah
walaupun tak paham
tapi ok la. kurang sikit menyirap aku dengar.
tiba-tiba

budak 1: weh aku tak call mak aku lagi ni
budak 2: hak elah kecoh. baru bape jam kuar rumah. tah ape2. anak mak betul.
budak 1: haah memang la aku anak mak. aku sayang mak aku. kau ade? kau mane penah nak ingat mak kau.

haha. tiba2 aku tersenyum sorang2
puas hati 
suke hati kau la budak2
asal kau ingat mak bapak sudah




biar lah. tengah nak mencari identiti tu
budak baru nak naik, kata orang
nanti dah besar
bila masing2 dah matang
mesti rasa nak gelakkan diri sendiri

doakan mereka tak salah pilih jalan je lah.
=)





moral of the story:  jangan curi dengar perbualan orang.=p

1 comment:

ABIGOROTH said...

anyway..thanks yaya! -from hel&bel