Tuesday, March 22, 2011

PBS 3: episode 3: "kao dengar tak ape yang aku dengar?.."

malam pertama di kuala lipis:
kami bermalam di sebuah kuarters institusi pendidikan, iaitu rumah kedua bagi keluarga solehah.
di mana rumah ni dekat dengan tempat kerja mak ayahnya.
(rumah sebenar adalah di Pekan, Pahang.)


sebelum datang sini pun solehah da cerita macam.
kira dia warning awal2 la bahawa blok yang bakal kami duduk ni agak 'keras'.



bile da sampai, tengok2 mmg nampak agak angker kot blok ni.
dan kami memang alami macam2 pun.
=="


babak seram 1:


aku sedang melayan fesbuk seorang diri di dalam bilik. budak2 yang lain sedang menonton tv di luar. tiba-tiba ika masuk nak amek barang. ika pandang aku penuh persoalan di mukanya. tapi aku tak layan. biase la. mengadap fesbuk an. lagha a. 
"ya. kao dengar tak ape yang aku dengar?"


aku angkat muka dari mukabuku yang melalaikan. lalu aku amati bunyi yang sebenarnya dari tadi aku dengar.
bunyi orang menumbuk sambal dengan lesung batu.
dari tadi dah aku dengar. tapi aku tak peduli pun sebab rasa bunyi tu normal.

tapi kan...
mana ade orang masak kat dapur.
rumah sebelah kosong.
rumah atas pun kosong.


=="


cepat2 aku berlari keluar bilik sambil menyumpah2 ika.
dari tadi aku ignore je. skang suda dengar, cemane nak sambung layan fesbuk?
aaaaaaaaaaaaa....








babak seram 2:


malam dah makin larut. sume orang da tbongkang tido depan tv. cuma aku dan ifa tengah main msg kt dalam bilik, sbab kat luar maxis tade line.
sudahnye kitorg tetido smpai pagi kt bilik tuh.
lagipun bagus gak aku dok dalam bilik tu. kalo tido kt lua td, mmg aku dpt port paling dekat dgn pintu sbb lambat cop tempat. angker kot.

cerita skang ni bukan aku yang alami.
(sbb aku da slamat tido mati kot krana kepenatan ya amat)

kali ni janah yang kena.


tinggal die sorg je dok tgk tv smpai lewat mlm tu.
ntah cite ape yg bes sgt pon aku xtau.


selesai tgk tv, dia nk tido dah.
tutup tv sume. baru nk lelap mata, dia terperasan pintu bilik air macam dibuka tutup berkali2.
janah rasa xsedap hati terus paksa mata utk tido.
esoknya dia tnye sume org, xde sape mngaku ade masuk toilet mlm tu.
sume tido mati kot smpai pg.
=="





babak seram 3:

kali ni mek pulak yang kena.
malam yang sama. 
dia tersedar entah pukul berapa pagi tah.
(da lame so aku da lupe detailnye)
die terdengar dengan jelas bunyi macam ada orang main guli.
bunyi guli berdentang2 atas lantai berjubin kat ruang tamu tempat diorg tido tu.
mek yakin betul dia xsalah dengar.
siap bangun, tengok betul2, ade ke tak guli yg terjatuh.
ok. takde.


nicelah hantu. kao main guli pulak tengah2 malam buta an.
maen a sok pagi ke.
xtau ngantuk ke? haish.


sudahnye soleha jadi mangsa. mek panggil dia temankan die smpai tetido. agaga.






p/s: gile lame aku tangguh entry ni. smpai da lupa2 citenye.
tsangat bz tapi gian nk tulis blog. so curi gak masa.
hesh. ape gian2 ni. xsopan betul bahasa.







1 comment:

Anonymous said...

ba! takut tak? :)