Monday, May 2, 2011

kita tak perlu berubah. :)

BERUBAH tu banyak definisinye.

ade yang berubah kepada kebaikan
ade juga yang berubah kepada keburukan

hari ni adelah cuti berganti sempena hari buruh.
mood baik.
maka mari kita berbicara tentang yang baik-baik saja okeh?
;)

ok.
berubah kepada kebaikan.

pada dasarnya manusia taklah berubah.
kalo berubah tu macam teori evolusi Darwin tu hah.

*google*

merepek punye pakcik darwin.
kalo betul manusia ni evolve dari beruk, 
apesal baby yang baru lahir tu tak lahir berbulu2 sebagai beruk, 
pastu baru evolve jd manusia?
haih. orang kalau da pandai sangat macam tu lah.


ok berbalik pada topik tadi.
aku lebih suka kalau perubahan positif yang berlaku pada seseorang tu dikatakan sebagai memperbaiki diri.

kenapa?
entah. susah pulak nak explain.
ok aku bagi contoh situasi ye:

"seorang lelaki nak gfnye yang free hair supaya memakai tudung."

BF 1:
"Awk, sy teringin nk tengok awk berubah. Nak awk pakai tudung. Cantik tahu? mcm Hana Tajima tu. Awk berubah la jadi mcm dia, mesti lawa."

BF 2:
"Awk2. sy suka awk, seadanya awk. Tapi awk tak teringin ke pakai tudung? Sekarang pun dah cantik, kalau pakai tudung mesti lagi cantik, sweet je. Allah pun makin sayang. kn? kn? 

ok ladies.
(wah, ladies gitew. haha.)
ok geng, sbgai perempuan, korang prefer yg mana?
kalau aku, aku prefer yg second.
sebab sebagai ppuan aku mungkin akan jwb begini:
GF 1:
"Ape kata awk pegi kapel dengan Hana Tajima je?"
(kemudian terus berlalu sambil mengibaskan rambut ke muka si dia. 
wah~bajetnye ayat. benci tak? haha)

GF 2:
^_^ 
(senyum je lah tak terkata sebab da sejuk hati, sweet sgt. hehe)


ramai orang, termasuk aku, bila disuruh berubah, terasa sangatlah berat hati.
sebab rasa macam diri ni tak dihargai seadanya.
ape teruk sangat ke aku ni sekarang, smpai nak kena berubah2 bagai?
woh emo. haha.


kira kadang-kadang rasa tak nak berubah sebab takut hilang identiti.
takut jadi orang lain.
ape nak takut sangat. identity card kao kan ade.
dah cukup melambangkan identiti la tu.

fikir begini: 

adekah kalau aku memperbaiki diri menjadi seseorang yang lebih baik,
nama aku (nurhidayah) akan berubah menjadi aminah(amek nama arwah nenek sbg contoh)?
tak de maknenye.

kita tetap diri kita.
tidak ada apa yang berubah.
tak memudaratkan diri pun.
malah bila kita cuba memperbaiki diri sendiri
kita akan makin disukai orang.
ade ke orang yang xsuke dengan orang baik?
tade kan? 


cubalah.
tak perlu drastik.
sikit-sikit.
"pelan-pelan kayuh", kata sorang lelaki yang tak dikenali. 
^_^

*anak sape tah aku google ni*

p/s: sedang muhasabah untuk diri sendiri supaya berfikiran positif. jom! (^o^)v

No comments: