Thursday, June 16, 2011

the housewife. edisi tidak desperate.

sepanjang cuti 3 minggu ni saye telah menjadi seorang housewife yang berjaya.
v(^o^)v
eh kejap.

house= rumah
wife= isteri

oh. sy belum menjadi isteri di rumah sesiapa.
*tersipu malu sambil menutup muka dengan hujung tudung*
hik hik hik.
sape nak lempang silakan. haha.

sebenarnye saye telah menjadi seorang surirumah PELATIH.
kalau bakal guru orang panggil guru pelatih

memang berjaya sungguh kali ni
lepas subuh tak tido balik
join orang2 bekerja breakfast
babai sume orang sebelum pegi keje
wah.SUME ORANG. ramainye ahli keluarga kao. haha.
lepas tu lepak-lepak tengok pesbuk sket
terus mulakan aktiviti sebagai seorang surirumah pelatih yang cemerlang

basuh baju. kemas rumah. sapu. mop kalau rajin. basuh pinggan. masak. kemas dapur.
siryez. PENAT.
sape kate jadi surirumah tak penat?
ni rumah aku yang kecik.
yang duduk dalam ni pon sume dah tua dewasa.
belum banglo lagi.
belum ade anak-anak sedara yang buat sepah lagi.
fuh.

oh. selain penat, saye dapat macam-macam lagi dengan menjadi surirumah ni.
mari kita buat refleksi;

1. BANGUN AWAL

Selalu kalau cuti, bangun memang tak macam anak dara.
konon nak qada tido mase study week.
padahal study week pon bantai tido on time gak
pukul 11 da kira awal sangatlah tu.
kalau jiran bukak lagu kuat-kuat, siap cam nak menyumpah dalam hati
"memekak je pagi-pagi buta."
sebenanye aku yang buta tak nampak ke matahari dah tegak atas kepala. =="

cuti kali ni memang tegar la aku.
tak tido woh lepas subuhhh.
mari2 bertepuk sorak untuk aku. kejayaan besar ni. haha.



biasenye kalau tak cukup tido muka akan jadi sebengkek ini.

2. KEMAHIRAN MEMBEBEL

baru aku paham kenapa mak aku selalu membebel
dulu aku bingit telinga dengar mak membebel.
sekarang dah kena batang hidung sendiri
baru sedar nikmatnya membebelkan orang.haha.
lepas tu diorang kena dengar pulak aku yang membebel.
pitching suara aku lagi tinggi.
memang extrabingit. rasakan.
hahaha.



mungkin juga aku dah berjangkit hobi membebel makcik sebelah ni. 
hahaha. =P


3. SABARUDDIN 

bila dah banyak membebel, mestilah penat an.
ingat tak letih ke mengemas sambil membebel?
dia lebih kurang macam naik tangga sambil bergelak ketawa dengan kawan2 gak la.
penat an?
bila dah penat, jalan terbaik adalah BERSABAR.
kan sabar tu separuh daripada iman.
^___^
sekarang ni alhamdulillah dah kurang membebel dah.
buat keje dengan ikhlas, sure takde rasa nak membebel dah.
pahala pun dapat.



kan a'ad kan? 
ololo comelnye buat muke baik hati.
meh nak tarik pipi kao smpai nanges. haha

4. PANDAI  RETI MASAK.

kalau cakap pandai, dah macam expert pulak an.
'reti' sounds better.hehe.
bila hari2 masak, mestilah bosan dengan menu yang sama an
ini adalah contoh menu masakan:

SEBELUM
isnin: ikan masak kicap
selasa: ikan masak merah
rabu: ayam masak kicap
khamis: ayam masak merah
jumaat: sambal sotong
sabtu: sambal udang
ahad: mak cuti so mak masak. haha

bajet pelbagai sangatlah reti masak lain menu hari2.
rupanya bole masak 2 jenis je.
masak merah/sambal & kicap.
==" 
LOSER.

SELEPAS
isnin: ayam masak merah
selasa:ikan masak pindang
rabu:asam pedas
khamis: ikan masak lemak cili api
 jumaat: tomyam campur
sabtu: sup ayam 

 at least da bertambah da benda yang aku reti masak.
siap buat kuih2 pencuci mulut lagi. haha bajet betul.
paling terharu bila da reti masak lemak cili api.



dulu aku fobia nak masak guna santan sebab macam leceh. agaga

5. GEMUK

heshhh. bukan aku.
mak. bapak & abang aku.
mak bengkek je sebab aku menggagalkan diet dia n abang
balik keje penat2, dah siap makanan
nah. memang 2 pinggan la.
sampai mak warning, besok jangan masak sedap2 dah.
hahaha.



sampai sekarang masih tak pasti ape motip mak nak diet bagai.
lu slim la bebbb!

bapak a paling bahagia.
tiap2 hari sanggup balik time rehat sebab nak lunch kat rumah.
padahal tempat keje dia bukanlah dekat
parit raja - parit imam
15 minit gak tu.
then die bole makan banyak2 sebab beliau adalah spesis berat tak naik2 macam aku
haha. memang nice. 



 kami tidak belum gemuk.

berat aku pulak?
turun 1kg.
apekah?????
=="

6. PARUT

ok. ini ganas.
ala-ala kl gangster ni.




bukan saje mengade nak plaster bagai.
kang darah menitik habes bersiong sume orang.
oh inai tu memang mengada. haha


luka kena pisau.
terpercik minyak panas.
terpegang kuali panas.
normal lah tu. masak kot.

parut di tangan sudah ramai.
oh bakal suami. plis jangan kurangkan hantaran.
ini parut rajin okeh. LOL.


kesimpulannye
 tugas sebagai surirumah ni tidaklah mudah sebenarnya.
tabik springgggg untuk encik emak sebab tegar menguruskan rumah selama ni.
lebiu mak!






P/S: jap nak tanye. 




memang normal bawang putih berwarna begini
atau aku yang jakun?
1st time jumpa seumur hidup. 
=="



1 comment:

Anonymous said...

haha..ad ja bawang cmtuh..xjakun..perakk(versi utara!!)